Árazási módszerek vendégházaknak és apartmanoknak borítókép

Hogyan árazzuk szálláshelyünket?

Vendégház, apartman árazási módszerek a lehető legjobb kihasználtságért és bevételért.

Főként kezdő szálláshely tulajdonosoknál szokott fejtörést okozni a kérdés, hogy hogyan is kellene árazniuk a szálláshelyüket, de azért a tapasztaltabbaknak is igyekszünk néhány iránymutatást adni, hogyan csinálják mások.

Milyen árazási módszereket használnak mások?

Szállásadók szakmai közösségében feltett szavazás alapján 3 ismertebb árazási módszert alkalmazhatunk:

  1. Lakóegység szerint (pl.: a vendégház 50.000 Ft/éj)

  2. Vendégek száma szerint (pl.: 5.000 Ft/fő/éj)

  3. Hibrid (pl.: 4főig 40.000 Ft/éj, 6 főig 50.000 Ft/éj)

A lakóegység szerinti árazást inkább olyanoknak érdemes alkalmazniuk, ahol a szobáikat nem értékesítik külön, mivel mondjuk nincs saját fürdő, wc stb.

Ennek hátránya, hogy a több férőhelyes lakóegységek kevésbé lesznek ár-érték arányban attraktívak olyanok számára, akik nem tudják kihasználni a teljes lakrészt. Például, ha 6 férőhelyes az apartmanunk, 3 főnek ugyanúgy 50 ezer forintot kellene fizetnie, ami felvetheti benne a kérdést, hogy megéri-e neki nálunk foglalni. Ez a dilemma könnyen okozhatja azt, hogy inkább olyan helyre foglal, ahol jobban 3 főre van szabottnak érzi az árazást.

A vendégek száma szerinti fő / éj árazás megoldást nyújthat az előbbi problémára és alkalmazzák is széleskörben olyanok, ahol szobánként értékesítik a szálláshelyüket. Vannak néhányan, akik vendégházakat és apartmanokat is fő / éj árszabás alapján értékesítenek, ugyanakkor ebben az esetben folyamatosan probléma a kihasználatlanság. Egy 6 fős apartman esetében, ha csupán 2-en jönnek 10.000Ft/fő/éj áron, akkor 20.000 Ft-ot tudunk kapni a szálláshelyünkért, holott ha teljes kapacitással működik sokkal több is lehetne.

A fenti kihasználtság vs. árbevétel problémára lehet megoldás a hibrid módszer, ahol azt mondjuk, hogy 4 főig 40.000 Ft, 6 főig pedig 50.000 Ft. Ebben az esetben megszabtunk egy alsó határt ami alatt mi nem adjuk ki a szálláshelyünket, ugyanakkor azoknak az érdeklődőknek a figyelmét is felkeltjük, akik nem tudnának teltházzal megszállni.

Természetesen ha a szálláshelyünkön több hónappal előre teltház van, kevésbé aggaszt minket a kihasználtság kérdése és ilyen esetben a lakóegység szerinti árazás a kifizetődőbb.

Mennyi az annyi?

Nem egyszerű kérdés, és az a helyzet, hogy kizárólag Te fogod rá tudni a választ. Nem lehet könnyen és objektíven összehasonlítani az egyes szálláshelyeket még ugyanabban a turisztikai régióban és településen sem.

Néhány ökölszabály azért van, amin érdemes lehet elindulni:

  • Írd össze a költségeidet, ami alatt egyszerűen nem éri meg kiadnod a szálláshelyed (rezsi, jutalékok, adók, takarítási díjak, amortizáció, az időd stb.)

  • Nézz körül, elemezd a versenytársaidat. Komfortban, minőségben hol van a te szállásod másokéhoz képest**?**

Pro tipp: Ne csak a versenytársak alapján árazz. Találd ki az ideális vendégedet, hogy a legjobb ár-érték arányú megoldást te tudd neki nyújtani. Teljesen más lesz az igénye egy fiatal párnak, aki egy hétvégére jön, mint egy nagycsaládnak, akik egy hetet töltenek ott és közben sütnek, főznek. Ezt is vedd figyelembe az árazásodnál.

  • Az elmúlt időben (az Airbnb terjedésével) egyre többen alkalmazzák az egyszeri takarítási költséget is, főként ott, ahová 1–2 napokra, hétvégékre érkezik a vendég, hiszen ez jelentős költség.

  • Használj szezonális, hétvégi és kiemelt időszakos árazást is. Így amikor nagyobb a kereslet felviheted az árakat, uborkaszezonban pedig csökkentheted azokat.

Érdekesség: A Szállásadók szakmai közösségének egy másik felmérése alapján a szavazásban részt vett szállásadók túlnyomó többsége (kb. 90%-a) 2022-ben 10%-kal fogja növelni az árait.

Bízom benne, hogy sikerült néhány támpontot adnom ahhoz, hogy megkönnyítsem a dolgod apartmanod, vendégházad árazásával kapcsolatban. Látogass el további szakmai tartalmakért a Facebook csoportunkba is és kérdezz a közösségtől!

árazás