Hogyan használd a Facebookot vendégszerzésre?

Hogyan használd a Facebookot vendégszerzésre?

Az első kérdés, amit egy leendő szállásadó feltesz magának, valószínűleg az, hogy honnan lesznek vendégei. Manapság a nagy szállásközvetítő oldalak használata adja magát, és kár lenne tagadni, hogy igen eredményesek is, van azonban egy komoly hátrányuk: súlyos jutalékot számolnak fel minden hónapban. Éppen ezért kerül egyre inkább előtérbe a közvetlen foglalások szerzésének módja. Vajon hogyan lehet elérni, hogy a vendégek ne a közvetítőkön keresztül jussanak el hozzánk, megtalálják a saját weboldalunkat, és inkább közvetlenül keressenek fel, akár a közösségi oldalakon?

Marketing nélkül nincs siker

Ahhoz, hogy az emberek találkozzanak a vendégházaddal és közvetlenül nálad tudjanak foglalni, szükség van a részedről némi befektetett munkára: gondoskodnod kell a szálláshelyed marketingjéről. Ez így ijesztően hangzik, ha nem vagy túlságosan jártas a témában, de számos hatékony és teljesen ingyenes módszer van arra, hogy az emberek megismerjék a szálláshelyedet, és népszerűvé tedd. Nem kell bele óriási összegeket fektetni, csupán egy kis időt és energiát.

Az egyik ilyen eszköz a Facebook.

Vendégek a közösségi médiából

Adja magát a közösségi média használata, ugyanis ezeken a platformokon lehet rövid idő alatt sok embert elérni. Ez azonban csak akkor igaz, ha fel tudod építeni a közösségi média jelenlétedet, és aktívan teszel azért, hogy a potenciális vendégekkel találkozz ezeken a felületeken.

Nem is olyan régen futottam bele a Facebookon egy olyan beszélgetésbe, ahol szállásadók beszélték le egymást a Facebook, mint vendégszerző felület használatáról. Állították, hogy semmi értelme, időpocsékolás, alig-alig jön foglalásuk onnan.

Az igazság azonban az, hogy nagyon sok szállásadó teljesen rosszul közelíti meg a Facebookot. Úgy várnak sikert, hogy ők maguk alig tesznek bele munkát, gyakorlatilag nulla erőfeszítéssel szeretnék elérni, hogy jöjjenek a vendégek, vagy éppen ellenkezőleg: válogatás nélkül repülnek rá mindenkire, aki szállást keres, függetlenül a vendég kritériumaitól. Mindkettő rossz hozzáállás, ha hatékonyan szeretnénk a Facebook használatával organikusan (azaz ingyenesen) vendégeket szerezni.

Hogyan NE próbálkozz?

„Írj rám!”

Saját megfigyelésen alapuló tapasztalat, hogy a facebookos vendégszerzés alatt sokan azt értik, hogy amikor egy szálláskereső csoportba ír valaki egy posztot, hogy egy bizonyos környéken szeretne adott időpontra a szállást, rengetegen kommentelnek a keresése alá annyit, hogy „Szia! Én tudok segíteni, írj rám!”, teszik ezt ráadásul a saját, privát profiljukról.

Nos, ez a legritkább esetben szokott működni. A vendégek úgy szeretik a lehető legegyszerűbben lefoglalni a szálláshelyüket, semmi kedvük ismeretlen emberekre ráírogatni Facebookon, hogy előadják a lehet, hogy tökéletesen irreleváns ajánlatukat. Nem szeretik a hosszas egyeztetéseket, nem szeretnek olyan ajánlatokat meghallgatni, amik túl drágák nekik, vagy nem felelnek meg az elképzeléseiknek. Ne csodálkozz, ha az ilyen kommentjeidre nem érkezik reakció.

„Nem pont ott, nem pont olyan, nem pont annyi, de nézd meg!”

Azzal is gyakran találkozom ilyen posztok alatt, hogy valóban nem passzoló ajánlatok érkeznek. A kommentben vannak ugyan infók a szálláshellyel kapcsolatosan, csak épp nem az a város, ahol a posztoló szálláshelyet keres, nem az az árkategória, nem az a szállástípus, nem annyi férőhely. Természetes, hogy ezek a próbálkozások nem fognak sikerrel járni, ez azonban nem a Facebook hibája; nem lesz több vendéged, ha válogatás nélkül ugrasz minden lehetőségre, inkább csak zavaróvá válik a jelenléted.

„Miért nem keresnek?”

Szintén gyakori probléma, hogy a szállásadó létrehoz egy Facebook-oldalt a szálláshelyének, belép néhány csoportba, aztán várja a sült galambot. Attól még, hogy van valakinek egy Facebook-oldala, nem feltétlenül fogják megtalálni. Ahhoz, hogy egy szálláshely oldala vonzó legyen és észrevegyék a vendégek, aktív részvételre van szükség. Azaz a Facebook-oldalon legyen tartalom, lehetőleg olyan, ami érdekes a vendégek számára, és legyél aktív a szállásadói, szállást kínáló csoportokban.

Hogyan kell hatékonyan használni a Facebookot?

A negatív példák után jöjjenek a jó gyakorlatok: a Facebookról nem nehéz vendégeket szerezni, ha jól csinálod!

Facebook-oldal a szálláshelyednek

Az első és legfontosabb lépés, hogy készíts a szálláshelyednek egy Facebook-oldalt, és ne a saját, privát profilodról próbálj vendégeket szerezni. Sokkal hitelesebb az ajánlat, ha az egy nagy műgonddal felépített, releváns információkat tartalmazó Facebook-oldalról érkezik, nem pedig Gipsz Jakabné privát oldaláról, ahol a felajánlott szállásról semmi nem derül ki.

A Facebook oldalon legyenek jó minőségű, a szálláshelyet reálisan bemutató fotók és a lehető legtöbb információ, amire egy vendég kíváncsi lehet, úgymint grillezési, bográcsozási lehetőség, esetleges extrák, lehetőségek a környéken stb. Még jobb, ha aktívan posztolsz, és folyamatosan értesíted az érdeklődőket a környéken aktuális programokról, kirándulási lehetőségekről, látnivalókról.

Légy aktív!

Ahogy említettük, a közvetlen foglalások bezsebeléséhez nem lesz elég, ha csak jelen van a szálláshelyed a Facebookon. Tenned kell azért, hogy érkezzenek a vendégek: lépj be olyan csoportokba, ahol találkozhatnak a szállásadók és a szálláskeresők! Ilyen csoportok például a következők:

Ha helyiség vagy terület szerint keresgélsz, valószínűleg lokális csoportot is fogsz találni: balatoni, budapesti, alföldi stb. szálláshelyek csoportját. Mivel sokan adott környékre keresnek szállást, ezekben is érdemes jelen lenni.

A tematikus csoportokban legyél különösen aktív, a keresésekre pedig reagálj, ha van releváns ajánlatod, de csak akkor! Ha a csoport szabályzata engedi, posztolj, mutasd be a szálláshelyedet, írd ki az ajánlataidat, akcióidat! De vigyázz, mert a kéretlen reklámokért tilthatnak a csoportból, ezért mindig olvasd el a szabályokat és győződj meg róla, hogy kimehetnek-e ilyen posztok!